Review:Swa

Website Artist:Bo Ramsey (US)

More info:

Label: ROUNDER RECORDS

.... Many roots musicians have schooled in the blues but Bo knows blues ! (Michael Ross, Puremusic.com)
.... Some call him a genius, but perhaps the best discription of him came from legandary singer / songwriter Lucinda Wiliams, who said " He just drips cool"

Robert Franklin "Bo" Ramsey (1951) nog voorstellen is een open deur intrappen. De singer / songwriter / producer en uitmuntend gitarist kan beschouwd worden als een van de grondleggers van de typische "Iowa" sound oftewel Chicago blues, downhome country, honest rock & roll en traditional folk. Zijn samenwerking met Greg Brown houdt veel langer stand dan de meeste huwelijken en voor het lijstje van bevriende artiesten te noteren heb je een rol behangpapier  nodig.

Een kleine impressie: Teddy Morgan, Kate Campbell, Kevin Gordon, Lucinda Williams, R.B. Morris, Steve Young, David Zollo, Pieta Brown, Mark Stuart, Pete Seeger, Anne Di Franco, Iris De Ment... Bovendien was hij recentelijk nog sterk aanwezig op Jeffrey Foucault's album "Ghost Repeater" en moet iedere muziekliefhebber minstens zijn albums "In the Weeds" ('97), "Down to Bastrop" ('96) en zeker "Bo Ramsey & the Backsliders Live "(95) in huis hebben. Mocht dat niet zo zijn dan kunnen wij je van harte aanbevelen het onlangs, op zijn eigen label, verschenen album "Stranger Blues" in huis te halen.

Een pracht album dat, wanneer je het lijstje overloopt van songs en de traditionele uitvoerders, je ontegensprekelijk het water in de mond doet krijgen, de nekharen doet overeind komen en je opzadelen met een massa kippenvel: overtuig jezelf :

1. Stranger Blues (Elmore James)
2. Hate To See You Go (Walter Jacobs)
3. Sitting On Top Of The World (Traditional)
4. Jump, Baby, Jump (Jessie Mae Hemphill)
5. Crazy Mixed Up World (Willie Dixon)
6. Little Geneva (McKinley Morganfield)
7. You Got Me Dizzy (Jimmy Reed-Ewert Abner Jr.)
8. I Wanna Get Funky (Carl William Smith)
9. No Place To Go (Chester Burnett)
10. Unseeing Eye (Sonny Boy Williamson)
11. Freight Train (Elizabeth Cotten)
12. Where The Sun Never Goes Down (Traditional)

"Stranger Blues" kan beschouwd worden als een concept album dat je kan lezen als een boek dat weliswaar twaalf verschillende verhaaltjes herbergt maar allen één ding gemeen hebben, de passie, bewondering voor the blues, 'nothing but the blues' in zijn meest primitieve maar typische Bo Ramsey benadering. Een album dat emoties doet oplaaien, teruggrijpt naar lang vervlogen tijden dat je met je laatste spaarcenten naar de platenboer trok om "die" lp aan te schaffen die niet in je collectie mocht ontbreken.

Wel ... "Stranger Blues" is zo een album, een album waar het blues / rootswereldje trots op kan zijn,  het voorbije Blue Highways festival was er net als ondergetekende getuige van.  Meteen een act die niet mag ontbreken op de editie van BRBF Peer (Belgium) 2008.... Bo Ramsey en vriendin Pieta Brown, Ricky Peterson,(schoonvader) Greg Brown, Joe Price, David Zollo, Steve Hayes, Rico Cicalo, Benson & Alex Ramsey mogen hun tickets al bespreken!
(SWA)